LIONS EPE-HEERDE

PLAATSGENOTEN MET EEN ZIEKTE OF ERNSTIGE BEPERKING

Philadelphia Heerde + Stichting Hoogvliegers

Snoezelen bij Philadelphia Heerde

Bij Philadelphia Heerde (locatie Brugstraat) leven bewoners met een ernstig meervoudige beperking (EMB). De verzorging en verpleging van de bewoners is gericht op het genieten van kleine alledaagse dingen. Het is voor hen belangrijk dat ze zich kunnen ontspannen en veilig kunnen voelen. Bij Philadelphia wordt goed nagedacht over hoe de bewoners kunnen worden verzorgd en ondersteund. Alles is er op gericht om de bewoners een zo prettig mogelijk leven te laten leiden.

Bewoners worden  zoveel mogelijk uitgedaagd en geprikkeld. Eten, douchen, koken, naar buiten gaan, allemaal een belevenis op zich. Met mogelijkheden om te leren, mee te doen en te genieten. Belevingsgerichte zorg.

Philadelphia Heerde wil hierbij in de nabije toekomst gebruik gaan maken van nieuwe technologische hulpmiddelen. Een belangrijke wens is de aanschaf van een drietal Hydro Snoezelkarren (https://www.barryemons.nl/catalogus-gehandicaptenzorg/snoezelen/mobiel-snoezelen/2249/snoezelkar-hydro).

Met snoezelen worden door middel van bubbels, aroma’s en herkenbare kamervullende projectiebeelden de zintuigen van bewoners geprikkeld, soms om tot rust te komen of soms juist tot activiteit aan te zetten. Bijpassend geluid of muziek wordt afgespeeld op het in te stellen volume. De Hydro Snoezelkar is ook een ideale oplossing voor bedlegerige cliënten.

Omdat de vraag naar snoezelen tijdens het badmoment toeneemt, heeft Philadelphia gekozen voor de Hydro Snoezelkar, die ook kan worden gebruikt in natte ruimtes. Alle functionaliteit is in de watervaste kar gebouwd en beschikbaar op 12 volt. Absoluut veilig dus in natte ruimtes zoals een badkamer of zwembad.

Een prachtige bubbelunit staat te midden van spiegels. Hij is instelbaar qua kleur, programma, snelheid van de kleurwisseling en lichtintensiteit. Tot slot is gedacht aan een aromastream om een geurelement toe te voegen. Alle elementen zijn los schakelbaar zodat de prikkels goed kunnen worden gedoseerd.

De Hydro Snoezelkar is uitgerust met een computer die 7 thema’s en een map met muziek bevat, variërend van een zeethema tot een vlindertuin. Het beeld wordt geprojecteerd op de wand of het plafond via een beamer en het geluid komt via de ingebouwde speakers. Door de USB stick te wisselen kunnen veel meer thema’s worden gebruikt. De bediening geschiedt via stevige knoppen op de kar.

Helaas heeft Philadelphia Heerde onvoldoende mogelijkheden om deze investering zelf te bekostigen uit de reguliere exploitatie. Lions Epe-Heerde heeft daarom recent besloten om voor Philadelphia Heerde enkele van deze Hydro Snoezelkarren aan te schaffen. Een deel van de opbrengst van de jaarlijkse Haringparty 2019 zal hiervoor worden aangewend.

Vliegen met Stichting Hoogvliegers

De Stichting Hoogvliegers, 12 jaar geleden opgericht door (oud) Transavia vliegers, laat chronisch en terminaal zieke kinderen (van 6 tot en met 16 jaar oud) een bijzonder en onvergetelijk avontuur beleven.  Zelf een vliegtuig besturen! Een dag zonder zorgen, zonder ziekte of beperking, een dag waarop ze boven zichzelf uitstijgen en meer dan bijzonder zijn, een dag die ze nooit meer vergeten.

In de afgelopen 11 jaren vlogen er al meer dan 10.000 kinderen. In 2018 vlogen er 900 kinderen. Op de website (www.stichtinghoogvliegers.nl) treft u alle informatie aan over deze stichting en hun activiteiten.  Ook op de Veluwe is deze stichting actief. In 2018 waren op Vliegveld Teuge 11 van de 34 deelnemende kinderen afkomstig uit de Gemeente Epe. Op 18 mei 2019 wordt er op Teuge weer een Grote Hoogvliegersdag georganiseerd waarvoor 45 kinderen met hun ouders en begeleiders worden uitgenodigd voor een onvergetelijke dag.

Lions Epe-Heerde heeft besloten deze stichting financieel te ondersteunen door een deel van de opbrengst van de jaarlijkse Haringparty 2019 hiervoor te bestemmen.

HARINGPARTY 2019

Donderdag 20 juni 2019

16.30-20.00 uur

Restaurant Veldhoeve, Dellenweg 1, Epe